EYE International - your Dutch film connection
Cannes 2010

Nanouk Leopold retrospective at Thessaloniki

Nanouk Leopold retrospective at Thessaloniki The Dutch auteur honoured at the upcoming Thessaloniki Film Festival ... - Read more

Cinekid: Welcome to the Jungle

Cinekid: Welcome to the Jungle This year's Cinekid is inviting its professional delegates to venture on... - Read more

8th Dutch Filmweek in Havana

8th Dutch Filmweek in Havana This week the 8th edition of the Dutch Filmweek (8ta Semana de Cine Hola... - Read more

Fragment of an Empire at BFI London

Fragment of an Empire at BFI London Eye Filmmuseum's restoration of Fragment of an Empire (in close cooperat... - Read more

Tips

Wanneer een film door een festival wordt geselecteerd, geldt dat hoe meer publiciteitsmateriaal er van een film beschikbaar is, hoe meer een film zal verschijnen in de internationale pers. Publiciteitsmateriaal zoals flyers en advertenties kan de producent in samenwerking met EYE International laten maken.

Het inhuren van een persagent (publicist) ter plaatste kan de investering waard zijn. De publicist heeft een belangrijk netwerk en trekt de aandacht van de internationale pers. Het doel is om zoveel mogelijk geluid, buzz, rondom de film te creëren, omdat dit het winnen van prijzen en de verkoop ten goede zal komen. 

OVERIGE TIPS:

• Het is van belang promotiemateriaal op tijd (= ruim voor aanvang van het festival) te versturen naar pers, distributeurs en sales agents. De buzz ontstaat namelijk niet vanzelf, maar moet gecreëerd worden.
• Dit geldt ook voor de screening tijden van je film. De filmprofessionals weten van tevoren maar al te goed welke films zij willen zien; past jouw film niet in hun programma, dan wordt deze zeker overgeslagen.
• Je presskit is je verkoopinstrument. Stel dit zorgvuldig samen, compleet met logline, aantrekkelijke synopsis en voor zover mogelijk ook een EPK (Electronical Press Kit = DVD met digitale info, maar ook een trailer of verschillende fragmenten van de film).
• Wees consistent met het beeldgebruik van je film op posters en flyers, want in herhaling van het beeld, schuilt herkenning, wat maakt dat men nieuwsgierig wordt naar de film.
• Bezorg het festival altijd voldoende posters en flyers, maar neem zelf altijd voldoende posters en flyers mee (plus tape om ze op te plakken). Mocht je film niet zichtbaar genoeg zijn, kun je daar op deze manier altijd wat aan doen.
• Zorg ervoor dat de persafdeling van het festival beschikt over dvd’tjes (of links) met clips / fragmenten / trailers. Dit helpt bij het opnemen van je film in diverse persuitingen.
• De gastenlijst van een festival (vaak ter beschikking gesteld door de Guest Office) maakt het mogelijk te zien wie allemaal op het festival aanwezig zullen zijn. Schroom niet om met deze mensen contact op te nemen. Maar doe dit het liefst al voordat het festival begint.
• Publieksresponse: de reacties van het publiek tijdens een screening zijn voor distributeurs en sales agents van groot belang. Een film die door het publiek warm onthaald wordt, zal doorgaans op enthousiasme van deze professionals kunnen rekenen.

print this page to pdf