EYE International - your Dutch film connection
Cannes 2010

Short NL producer Oscar nominated

Short NL producer Oscar nominated US based Dutch producer Sofia Sondervan-Bild nominated for Oscar... - Read more

Dutch Docs at Visions Du Reel 2021

Dutch Docs at Visions Du Reel 2021 Four Dutch documentaries screen at Visions du Réel in Nyon... - Read more

Dutch docs at Hotdocs 2021

Dutch docs at Hotdocs 2021 Five Dutch (co-)productions have been selected for Hotdocs. ... - Read more

Feast wins at Cinema du Reel

Feast wins at Cinema du Reel Tim Leyendekker picks up the Prix Loridan-Ivens/ Cnap at Cinéma du Rée... - Read more

Tips

Wanneer een film door een festival wordt geselecteerd, geldt dat hoe meer publiciteitsmateriaal er van een film beschikbaar is, hoe meer een film zal verschijnen in de internationale pers. Publiciteitsmateriaal zoals flyers en advertenties kan de producent in samenwerking met EYE International laten maken.

Het inhuren van een persagent (publicist) ter plaatste kan de investering waard zijn. De publicist heeft een belangrijk netwerk en trekt de aandacht van de internationale pers. Het doel is om zoveel mogelijk geluid, buzz, rondom de film te creëren, omdat dit het winnen van prijzen en de verkoop ten goede zal komen. 

OVERIGE TIPS:

• Het is van belang promotiemateriaal op tijd (= ruim voor aanvang van het festival) te versturen naar pers, distributeurs en sales agents. De buzz ontstaat namelijk niet vanzelf, maar moet gecreëerd worden.
• Dit geldt ook voor de screeningtijden van je film. De filmprofessionals weten van tevoren maar al te goed welke films zij willen zien; past jouw film niet in hun programma, dan wordt deze zeker overgeslagen.
• Je presskit is je verkoopinstrument. Stel dit zorgvuldig samen, compleet met logline, aantrekkelijke synopsis en een EPK (Electronical Press Kit met digitale info, maar ook een trailer of verschillende fragmenten van de film).
• Wees consistent met het beeldgebruik van je film op posters en flyers, want in herhaling van het beeld, schuilt herkenning, wat maakt dat men nieuwsgierig wordt naar de film.
• Bezorg het festival altijd voldoende posters en flyers en neem zelf ook posters en flyers mee. Mocht je film niet zichtbaar genoeg zijn, kun je daar op deze manier altijd wat aan doen.
• Zorg ervoor dat de persafdeling van het festival beschikt over goede stills / clips / fragmenten / trailers. Dit helpt bij het opnemen van je film in diverse persuitingen.
• De gastenlijst van een festival (vaak ter beschikking gesteld door de Guest Office) maakt het mogelijk te zien wie allemaal op het festival aanwezig zullen zijn. Schroom niet om met deze mensen contact op te nemen. Maar probeer het liefst al voordat het festival begint een afspraak in te plannen.
• Publieksresponse: de reacties van het publiek tijdens een screening zijn voor distributeurs en sales agents van groot belang. Een film die door het publiek warm onthaald wordt, zal doorgaans op enthousiasme van deze professionals kunnen rekenen.

print this page to pdf