EYE International - your Dutch film connection
Cannes 2010

Eye Exhibition: Jan Svankmayer

Eye Exhibition: Jan Svankmayer Legendary Czech surrealist and experimental filmmaker Jan Ňúvankmajer wi... - Read more

DIRTY GOD selected for Sundance Competition 2019

DIRTY GOD selected for Sundance Competition 2019 Sacha Polak's latest feature to premiere at Sundance... - Read more

IDFA 2018: 21st Century Women

IDFA 2018: 21st Century Women Sylvana, Demon or Diva and Marceline. A Woman.... - Read more

IDFA 2018: Scared of Revolution

IDFA 2018: Scared of Revolution "Niggers are scared of revolution," civil rights campaigner and celebrat... - Read more

Tips

Wanneer een film door een festival wordt geselecteerd, geldt dat hoe meer publiciteitsmateriaal er van een film beschikbaar is, hoe meer een film zal verschijnen in de internationale pers. Publiciteitsmateriaal zoals flyers en advertenties kan de producent in samenwerking met EYE International laten maken.

Het inhuren van een persagent (publicist) ter plaatste kan de investering waard zijn. De publicist heeft een belangrijk netwerk en trekt de aandacht van de internationale pers. Het doel is om zoveel mogelijk geluid, buzz, rondom de film te creëren, omdat dit het winnen van prijzen en de verkoop ten goede zal komen. 

OVERIGE TIPS:

• Het is van belang promotiemateriaal op tijd (= ruim voor aanvang van het festival) te versturen naar pers, distributeurs en sales agents. De buzz ontstaat namelijk niet vanzelf, maar moet gecreëerd worden.
• Dit geldt ook voor de screening tijden van je film. De filmprofessionals weten van tevoren maar al te goed welke films zij willen zien; past jouw film niet in hun programma, dan wordt deze zeker overgeslagen.
• Je presskit is je verkoopinstrument. Stel dit zorgvuldig samen, compleet met logline, aantrekkelijke synopsis en voor zover mogelijk ook een EPK (Electronical Press Kit = DVD met digitale info, maar ook een trailer of verschillende fragmenten van de film).
• Wees consistent met het beeldgebruik van je film op posters en flyers, want in herhaling van het beeld, schuilt herkenning, wat maakt dat men nieuwsgierig wordt naar de film.
• Bezorg het festival altijd voldoende posters en flyers, maar neem zelf altijd voldoende posters en flyers mee (plus tape om ze op te plakken). Mocht je film niet zichtbaar genoeg zijn, kun je daar op deze manier altijd wat aan doen.
• Zorg ervoor dat de persafdeling van het festival beschikt over dvd’tjes (of links) met clips / fragmenten / trailers. Dit helpt bij het opnemen van je film in diverse persuitingen.
• De gastenlijst van een festival (vaak ter beschikking gesteld door de Guest Office) maakt het mogelijk te zien wie allemaal op het festival aanwezig zullen zijn. Schroom niet om met deze mensen contact op te nemen. Maar doe dit het liefst al voordat het festival begint.
• Publieksresponse: de reacties van het publiek tijdens een screening zijn voor distributeurs en sales agents van groot belang. Een film die door het publiek warm onthaald wordt, zal doorgaans op enthousiasme van deze professionals kunnen rekenen.

print this page to pdf